לעקור עץ זה לא דבר מובן מאליו, ובעוד שכיום מרבית האנשים חיים בסביבה עירונית, ומנותקים לגמרי מהתפיסה המכבדת של הטבע כחלק ממארג החיים, הרי שבסופו של דבר, ההתעלמות לא משנה את העובדה – אנחנו והעצים חיים בסימביוזה, עם כל שאר הטבע מסביב. מסיבה זו, ומעוד מספר סיבות לא פחות חשובות, עקירת עצים היא דבר שנעשה מתוך הבנה וכבוד, ולא מתוך בורות ותאבת בצע.

שלא כמו כריתה של עץ, בעקירה אנחנו מבצעים שתי פעולות שונות – דבר ראשון ישנו סילוק מלא של העץ, ללא השארת גדם או כל חלק של העץ בקרקע. דבר שני, בעקירה של עץ, אנחנו מאפשרים לעץ הזדמנות, במידה ואנחנו נבחר לתת אותה כמובן, לעבור העתקה, מעין מעבר-דירה של עצים, מנקודה א’, לנקודה ב’, בה הוא יינטע מחדש, ויעשה כמיטב יכולתו להתאקלם לסביבת החיים החדשה שלו.

עקירת עצים בישראל:

"ויקח ה' אלהים את האדם וינחהו בגן עדן לעבדה ולשמרה", כך אומר לנו ספר בראשית, וטוב שכך. לא כל עץ אפשר לכרות, וגם לא לעקור. עקירת עצים היא דבר שהמדינה לוקחת ברצינות, ובצדק. תארו לעצמכם שכל אדם היה יכול לכרות כל עץ שמתחשק לו לכרות, בלי לתת דין וחשבון על כך. מישהו לא אוהב עץ שתופס, לדעתו, מקום חנייה, והוא פשוט מגיע וכורת אותו. מישהו רוצה עצים להסקה לתנור הקמין שלו, והוא פשוט ניגש ליער ומתחיל לכרות כאוות נפשו.

הרי רעיון זה נשמע לא נורמלי, ובצדק. בכדי לכרות עצים בוגרים יש צורך באישורים מהמדינה, אשר שומרת על העצים הללו.   עקירת עץ (שלא כמו כריתה שלו) מאפשרת לנו להעתיק אותו למקום חדש, וחלק מעבודת ההכנה לפני עקירת העץ היא מציאת המקום החדש אליו יועתק העץ הבוגר.

בישראל יש הרבה מאוד אירועים של העתקת עצים. המדינה שלנו כל הזמן בהתפתחות, והערים הולכות וגדלות, כמו גם אזור הכפר, הקיבוצים, המושבים, עם הרחבות והתפתחות ללא הרף. הכבוד לעצים לצד הצורך בהתפתחות עירונית ויצירת תשתיות מביאים יחד לצורך ברור פתרונות העתקה מקוריים, ועצים רבים בישראל מצאו את עצמם עוברים דירה.

לא רק עקירת עצים!

החוק בישראל מגן על העצים לא רק מפני עקירה וכריתה. אפילו גיזום עצים דורש אישורים וידע קודם, וכיום ישנם אנשים המתמחים בגיזום עצים בגובה, גיזום בסביבה עירונית, גיזום עצי פרי, עצי פיקוס, הדרים, וכמובן גיזום בגובה בעבודות מסוכנות עם מנוף.

עקירת עצים, העתקתם וגיזום העצים צריכים להתבצע תמיד על ידי איש מקצוע שמכיר ויודע את העבודה, ויכול לבצע אותה לפי חוק, ולפי הצרכים של העץ ושל מזמין העבודה כאחד, ובכך לכבד את כל הנוגעים בדבר.