shadow

לכאורה, זקפה היא תהליך פיזיולוגי ומכאן שגם קושי להשיג זקפה או לשמר אותה לאורך זמן, היא גם עניין גופני לחלוטין. ואולם, האמת שהיא שמנגנון הזקפה מערב שורה ארוכה של מערכות, חלקן באמת פיזיולוגיות כגון כלי הדם, ואילו אחרות הינן נפשיות או כאלו המצויות "באמצע" – כמו מערכת העצבים. אז בשורות הבאות נסביר מה הקשר בין זיקפה לבין מצב נפשי וכיצד ניתן להתמודד.

הקשר בין סטרס לזיקפה

סטרס הוא מצב של מתח מתמיד לאורך זמן. יש כמובן דרגות שונות של סטרס, החל מתקופות באמת מאוד לחוצות המעוררות חששות ודאגות, ועד לתקופות שנראות על פניו רגילות. אכן, בעידן הנוכחי כולנו התרגלנו איכשהו לעלייה בתביעות החיים שהפכו להרבה יותר מהירים ומורכבים, וכך אפילו בתקופה שנחשבת לרגילה ושגרתית הסטרס בהחלט קיים – אף אם התרגלנו לחיות איתו ואיננו מבחינים בו. לכך מצטרפים מצבים וגורמים מעוררי לחץ, למשל בעיות בזוגיות, פרויקט גדול או דרישות מיוחדות בעבודה, ועוד שלל אתגרים וקשיים.

הבעיה היא שלפי מחקרים רבים שנערכו בתחום, לסטרס יש השפעה שלילית על מגוון מערכות גופניות. בין היתר, רמה יחסית גבוהה של סטרס גם נמצאה קשורה בקושי להשיג זקפה ולשמר אותה לאורך זמן. אכן, כשהגוף והנפש צריכים להקדיש הרבה אנרגיות להתמודדות עם מתחים, לא נשאר יותר מדי לתת לצרכים אחרים, והביצועים במיטה יורדים. 

הקשר בין ביטחון עצמי וזיקפה

בין ביטחון עצמי לזיקפה יש קשרים רבים ולמעשה מעגל שמזין את עצמו. כך למשל, תופעה ידועה נקראת "חרדת ביצוע" המתרחשת כאשר גבר סבור שעליו להפגין ביצועים גבוהים מאוד במיטה, דבר היוצר לחץ ומתח, ומכאן דווקא קושי לתפקד. לאחר מכן, הביצועים שלדעתו אינם מספקים מורידים עוד יותר את הביטחון, חרדת הביצוע גוברת, ושוב הזיקפה נחלשת. יתרה מכך, הביטחון העצמי שיורד משפיע על מישורי חיים אחרים, למשל על התפקוד בעבודה, וגם היחסים עם בת הזוג עלולים לסבול מקשיים, דבר ששוב משפיע על רמות הלחץ ופוגם בזיקפה.

איך מתמודדים עם המצב?

הבשורות הטובות הן שבהחלט ניתן לפעול לשיפור המצב, ושכל אחד ייקח את הטיפים שביכולתו ליישם. ראשית, למען הבריאות הנפשית והפיזית בכלל, לא רק הזיקפה, כדאי לבחון כיצד ניתן להפחית סטרס, למצוא פסקי זמן לאורך היום, לצאת לחופשה, להקטין עומסים היכן שניתן, לעשות פעילות ספורטיבית, לצאת לבלות וכן הלאה. יש גם פעילויות מיוחדות שנועדו להקטנת סטרס, כמו מדיטציה, יוגה ודמיון מודרך. שנית, חשוב מאוד לדבר עם בת הזוג במידה וקיימת חרדת ביצוע או פגיעה בביטחון העצמי. בשיחה זו סביר מאוד שתגלו שמה שחשוב לאישה הוא לא בדיוק מה שחשבתם, ושהביצועים כפי שאתם מבינים אותם הם לא ההגדרה שלה. הדבר יאפשר להוריד מהנטל שנמצא על הכתפיים, להבין שאתם בסדר ולמצוא פתרונות שאיתם שניכם תהיו יותר מרוצים ממה שקורה במיטה.

 

כתיבת תגובה